År 2016 firade Paulig-koncernen sitt 140-årsjubileum. Förmågan att förnya sig kännetecknar Pauligs verksamhet genom åren. Idag ingår Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green samt Poco Loco i koncernens varumärkesportfölj. Under året förvärvades majoriteten av aktierna (51 procent) i Gold&Green Foods. Företagets innovation – Pulled Havre™ – var det mest omdiskuterade livsmedlet i Finland under 2016.
”Det är spännande att få vara med om att utveckla affärsmöjligheterna för den här finländska innovationen. Under det senaste halvåret har produktionsvolymen sjufaldigats, vilket innebär att konsumenterna nu lättare hittar produkten i butikshyllan. Vi ser också att konsumenternas intresse för Pulled Havre fortsatt ökar, vilket visar att den vegetariska trenden är här för att stanna”, konstaterar koncernchef Jaana Tuominen.
År 2016 i siffror
- Omsättningen uppgick till 916,9 miljoner euro (905,2)
- Rörelsevinsten uppgick till 76,9 miljoner euro (63,6) och rörelsevinstens andel av omsättningen var 8,4 procent (7,0)
- Resultatet för året uppgick till 55,1 miljoner euro (84,8).
- Soliditeten var 71,6 procent (73,8)
- Antalet anställda i genomsnitt var 1 903 (1 890)
År 2016 uppgick Paulig-koncernens omsättning till 916,9 miljoner euro (905,2), vilket innebär en ökning med 1,3 procent från föregående år. Omsättningstillväxten var 2,0 procent, om man endast tar i beaktande de divisioner som hörde till koncernen under de båda fulla räkenskapsperioderna.
Alla divisioner presterade väl
Paulig-koncernens verksamhet är idag indelad i fyra divisioner: Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food samt Naturally Healthy Food. Alla divisioner uppnådde eller överskred sina mål och koncernens rörelsevinst uppgick till 76,9 miljoner euro (63,6). Rörelseresultatet är inte direkt jämförbart på grund av försäljningen av Industrikryddor-divisionen och förvärvandet av Risenta AB år 2015 samt förvärvandet majoriteten av aktierna i Gold&Freen Foods år 2016.
- Kaffe-divisionens omsättning var 343,8 miljoner euro (346,3)
- Världens Mat & Kryddor-divisionens omsättning var 309,4 miljoner euro (307,8)
- Snack Food-divisionens omsättning var 247,4 miljoner euro (218,9)
- Naturally Healthy Food-divisionens omsättning var 38,1 miljoner euro (31,1)
140 år av världens smaker
Smaker från hela världen står idag högt på konsumenternas önskelista. Paulig har ända sedan företaget grundades erbjudit människor exotiska smaker från världens olika hörn. Då företaget grundades ingick bland annat kaffe, te, kryddor, torkade frukter och konjak i sortimentet.
Idag sker 59 procent av Paulig-koncernens försäljning i de nordiska länderna och 41 procent på koncernens övriga marknader. Av den externa omsättningen genererades 38 procent från Kaffe-divisionen, 33 procent från Världens Mat & Kryddor-divisionen, 25 procent från Snack Food-divisionen och 4 procent från Naturally Healthy Food-divisionen.
”Vi eftersträvar fortsatt internationell tillväxt inom alla våra divisioner. Under det gångna året har jag ofta fått frågan om vad som är viktigt för en fortsatt positiv utveckling. Jag är övertygad om att vår förmåga att förnya oss och modet att genomföra förändringar spelar en avgörande roll i detta”, säger koncernchef Jaana Tuominen.
Se Paulig-koncernens Årsberättelse 2016 i pdf-format på www.pauliggroup.com.