”Paulig siktar på att bli ett av Europas snabbast växande företag inom livsmedelsbranschen och branschledande inom hållbarhet. Den nya fabriken i Belgien kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta växa inom Tex Mex-kategorin och öka vår innovationsförmåga. Vi ser att tillväxt och hållbarhet kan gå hand i hand, och därför planerar vi att göra den nya anläggningen koldioxidneutral redan från början. Vi vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten, säger Rolf Ladau, vd på Paulig.
Koldioxidneutral från start
Paulig har satt ett ambitiöst mål om att bli branschledande inom hållbarhet.
”Med den nya fabriken kan vi integrera de bästa metoderna från våra befintliga anläggningar för att maximera energieffektiviteten och minimera klimatpåverkan. Fabrikens placering gör det möjligt att optimera logistikflödena och minska transportbehovet. Vi kommer ansluta fabriken till det intilliggande distributionscentret via en bro, vilket eliminerar behovet av vägtransport för lagerhållning, säger Thomas Panteli, SVP Supply Chain och Sourcing på Paulig.
Paulig planerar att göra alla sina tio nuvarande fabriker, i sex olika länder, koldioxidneutrala senast år 2023. Planen är att den nya fabriken ska vara koldioxidneutral redan från start, samtidigt som arbetet med att göra de andra befintliga fabrikerna koldioxidneutrala fortsätter.
I Sverige har redan fabrikerna i Mölndal och Landskrona certifierats som koldioxidneutrala. I fabrikerna produceras kryddor under varumärket Santa Maria samt müsli, nötmixar och bönpasta med mera under varumärket Risenta. I Finland har Pauligs kafferosteri i Vuosaari och Gold&Green Foods fabrik i Järvenpää certifierats som koldioxidneutrala.
Certifieringarna, CarbonNeutral®, genomförs av Natural Capital partners i enlighet med CarbonNeutral Protocol – det ledande globala ramverket för koldioxidneutralitet.
Mediakontakt:
Eva Berglie
Kommunikationschef
eva.berglie@paulig.com
+46 708 99 19 37
Om Paulig
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Pauligs omsättning uppgick 2020 till 920 miljoner euro. Företaget har över 2 000 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.
www.pauliggroup.com