Föreställ dig en besökare som promenerar genom den finska paviljongen på världsutställningen i Dubai i oktober 2021. Plötsligt känner hon igen den omisskännliga doften av färskt kaffe och drar ett andetag av lycka.
När hon sedan andas ut släpper hon ut partiklar av världens mest omtalade förening – CO2 – i luften. I det välventilerade utrymmet färdas partiklarna snabbt. Vissa av dem hamnar i närheten av Wärtsiläs del av paviljongen, där det finns en Power-to-X-demonstrationsenhet.
Enheten drivs med förnybar el och använder kraften för att fånga upp dessa CO2-partiklar. Samtidigt delas vatten upp i väte och syre genom elektrolys. Sedan släpps det färska syret tillbaka till luften medan kolpartikeln från CO2 och väte från vattnet kombineras för att skapa syntetisk metan. Bränsle.
Förutom enheten finns det en kaffemaskin med en liten motor som drivs av detta bränsle. Besökaren ler och beger sig mot kaffemaskinen. Jaha, det är därifrån doften av kaffe kommer.
Kaffet kommer från Paulig och är tillverkat av ansvarsfullt producerade bönor som rostats till perfektion på Pauligs koldioxidneutrala fabrik i Helsingfors och omvandlas nu till en utsökt dryck med varumärkets typiska doft.
På detta sätt förvandlade Wärtsilä och Paulig en till synes vardaglig rutin till ett system som illustrerar två kraftfulla och mycket finska saker: gott kaffe och banbrytande ny teknik.
Fungerar som ett exempel
Världsutställningen är en stor internationell utställning där olika länder i världen samlas för att visa upp sina innovationer och prestationer och lära sig av varandra. Världsutställningen i Dubai 2020 sköts fram från sitt ursprungliga datum och kommer nu att hållas mellan oktober 2021 och mars 2022. Utställningens tema är att skapa hållbara lösningar på globala problem.
Enligt Atte Palomäki, Wärtsiläs Executive Vice President Communications, Branding & Marketing, vill företaget alltid gärna vara med och bidra till att öka Finlands synlighet och bygga dess varumärke utomlands – och världsutställningar är ett utmärkt tillfälle för att göra det.
Wärtsilä är en global ledare inom smart teknik och kompletta livscykellösningar för den marina marknaden och energimarknaden. Företaget letade efter ett sätt att visa hur dess verktyg och teknik bidrar i arbetet mot att uppnå en koldioxidneutral värld redan idag. Wärtsilä ville visa upp Power-to-X-tekniken på ett konkret sätt för besökarna i utlandet och såg därför att ett samarbete med Paulig var ett naturligt drag.
”Vi har många saker gemensamt. Till exempel grundades både Paulig och Wärtsilä i Finland på 1800-talet och båda har djupa rötter i det finska samhället. Idag är båda starka, välkända varumärken och stora, globala aktörer inom sina respektive branscher,” säger han.
Atte Palomäki understryker att Paulig och Wärtsilä inte samarbetar för att skapa ett överraskningsmoment, utan för att fungera som förebilder i den ”samarbetsinriktade tid” vi lever i.
Den andra anledningen till att Wärtsilä deltar i expo som officiell partner till den finska paviljongen är naturligtvis att informera en bredare publik om framtidens smarta och hållbara teknik som redan finns tillgänglig. Wärtsiläs demoenhet för Power-to-X-tekniken är resultatet av ett annat partnerskap med två nystartade finska teknikföretag, Soletair Power och Q Power, ytterligare ett bra exempel på samarbete och Finlands innovativa kapacitet.
Cirka 100 finska företag kommer att delta i utställningen under ledning av Business Finland.
Nyfikenhet underlättar korspollinering
En av Pauligs tre värderingar är Stay Curious – leta efter nya innovationer, upptäck nya smaker, utmaningar och frågor och var intresserad av omgivningen. I denna anda är Paulig glada över att kunna utforska ett samarbete med Wärtsilä.
Kaisa Lipponen, SVP, Communications & Sustainability på Paulig, tror att osannolika samarbeten som främjar förmågan att göra nya upptäckter och ger ökad korspollinering, kan leda till lärdomar som annars skulle kunna gå förlorade.
”Paulig och Wärtsilä kommer från helt olika branscher. Det ena är ett starkt B2B-teknikföretag och det andra är ett varumärke som riktar sig konsumenter. Vi kan definitivt lära oss av varandra när det gäller hur våra intressenter tänker, vad våra kunder förväntar sig och hur värde skapas. Det kommer att vara intressant att exponera Wärtsiläs tekniska expertis och Pauligs varumärkeskompetens för varandra och se vad som händer, säger hon.
Men viktigast av allt är att Paulig och Wärtsilä har gemensamma värderingar – särskilt när det gäller hållbarhet. Wärtsiläs syfte är att möjliggöra hållbara samhällen genom smart teknik, och Pauligs mål är att bli en ledande aktör inom den hållbara livsmedelsbranschen. Till exempel är 100 % av Pauligs kaffe redan hållbart odlat, och kafferosteriet i Vuosaari i Finland är koldioxidneutralt.
”Vi har satt upp mycket ambitiösa klimatmål och vårt mål är att minska utsläppen av växthusgaser från vår egen verksamhet med 80 % och från vår värdekedja med 50 % senast år 2030, med utgångsvärde från 2018. Därför är vi mycket intresserade av nya lösningar och framtida teknik som kommer att bidra till att minska utsläppen”, fortsätter Kaisa.
Att föreställa sig en framtid tillsammans
Wärtsilä ansluter sig till världsutställningen med sin öppna uppmaning ”Föreställ dig en värld där...” (”Imagine a world where…”). Syftet med denna uppmaning är att uppmuntra individer och organisationer att föreställa sig en ny typ av värld för en mer hållbar framtid. Förutom att föreställa sig framtiden är det även viktigt att alla tar en aktiv roll för att förverkliga dessa drömmar – att de är en del av förändringen de vill se i världen, till exempel genom innovation och nya samarbeten.
Och det är det som Wärtsiläs ansträngningar handlar om. Med den befintliga tekniken kan vi lätt föreställa oss en värld där Power-to-X används för att skapa koldioxidneutrala syntetiska bränslen som driver bilar, fartyg, kraftverk – det som i grunden driver ditt dagliga liv. Om det var ett finskt hem skulle det definitivt vara utrustat med en kaffemaskin. Och högst sannolikt lite kaffe från Paulig.
Det krävs inte mycket fantasi för att föreställa sig Paulig och Wärtsiläs utställningslösning som en del av vardagen. Tekniken finns redan tillgänglig.
Föreställ dig en värld där ditt kaffe har rostats koldioxidneutralt av 100 % hållbart kaffe och tillverkats med energi från luften!
Om Paulig
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Pauligs omsättning uppgick 2020 till 920 miljoner euro. Företaget har över 2 000 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.