Det familjeägda företaget Paulig har över 140 framgångsrika år bakom sig och har idag cirka 2 000 anställda i 13 länder. Det internationella företagets produktportfölj inkluderar populära livsmedels- och dryckesvarumärken såsom Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Gold&Green.
”De flesta som bor i till exempel Finland och Ryssland känner till oss som en kaffeleverantör, men vår verksamhet omfattar så mycket mer. Vi strävar efter internationell tillväxt, särskilt inom kategorierna Tex Mex och växtbaserat protein. Vi är redan den ledande Tex Mex-leverantören i Europa och kategorin växte i genomsnitt med 6 procent förra året. Det finns ett stort globalt intresse för Gold&Green Pulled Oats och vi tror att tillväxten kommer att fortsätta eftersom intresset för växtbaserad kost växer,” säger Rolf Ladau, Koncernchef för Paulig.
Tex Mex ökar
2019 ökade Pauligs försäljning inom Tex Mex-kategorin i flera av bolagets marknadsområden. Bolagets största Tex Mex-marknad, Sverige, hade en tillväxt på 6 procent.
”Tex Mex är perfekt för många situationer. Det är enkelt att testa nya smaker med tacos och tortillas och använda grönsaker och växtbaserat protein som tillbehör. Alla kan göra sin egen rätt med sina favoritingredienser. Jag tror att det är detta som gör Tex Mex-mat så populär,” säger Rolf Ladau.
Fortsatt tillväxt i kategorin växtbaserat protein
Livsmedelsindustrin spelar en viktig roll i att anamma metoder för hållbar utveckling och den har även möjlighet att introducera hållbara alternativ på middagsborden.
”Livsmedelsindustrin kan påverka den hållbara utvecklingen och tillhandahålla ännu fler produkter och tjänster som främjar hälsan för både människor och vår planet. Allt fler vill börja äta mer växtbaserad kost,” säger Ladau.
Internationaliseringen av Gold&Green Pulled Oats fortsätter och produkten har fått ett enormt intresse på flera marknader. I januari mottog produkten den nederländska utmärkelsen Horecava Innovation Award 2020.
“Pulled Oats är ett enastående exempel på en livsmedelstrend där hållbarheten är av största vikt. Pulled Oats är en revolutionerande produkt med utmärkande teknisk innovation. På den befintliga marknaden representerar produkten nästa nivå jämfört med konkurrenterna,” fastslår juryn för Horecava Innovations Award i sin motivering.
”Faktum är att Pauligs hela sortiment är nästan 100 procent växtbaserat och vi tror att det är rätt väg även i framtiden,” fortsätter Ladau.
Pauligs kärnverksamhet består av kaffe och kryddor
Kaffe och kryddor fortsätter att vara Pauligs kärnverksamheter och dessa produktgrupper kommer att spela en viktig roll i företagets portfölj även i framtiden.
”Vi är en av världens mest hållbara kaffeleverantörer eftersom allt vårt kaffe kommer från verifierat hållbara källor. Under det nya årtiondet kommer vi att fortsätta att utveckla hållbara metoder i samarbete med våra partners, så att vi kan säkerställa förutsättningar som krävs för att odla kaffe och kryddor av hög kvalitet även i framtiden,” säger Ladau.
Ett nytt syfte till stöd för framtiden
Vid tröskeln till det nya årtiondet formulerade Paulig ett syfte som ska stödja bolagets resa in i framtiden. Det lyder: Paulig – For a life full of flavour.
”För mig innebär detta att livet är en samling av mindre och större ögonblick, händelser och interaktioner. Vi vill göra människors vardag meningsfull och skapa smaker och ögonblick som ger en god eftersmak,” avslutar Rolf Ladau.
Paulig kommer att publicera sin årsrapport och hållbarhetsrapport den 24 april 2020.
Kontaktförfrågningar
Anita Laxén
Kommunikationsdirektör, Paulig Group
Tel: +358 40 77 00873
E-post: anita.laxen@paulig.com