Tex Mex utgör mer än halva Pauligs totala omsättning. Företaget har egen verksamhet i 13 europeiska länder och säljer sina produkter på mer än 80 marknader. För fortsatt tillväxt är frekvens och penetration i kategorin avgörande, och den österrikiska marknaden ses som en möjlighet att ytterligare stärka företagets kategoriledarskap.
- Tex Mex är ett av våra viktigaste tillväxtområden och att utvidga närvaron på strategiska nyckel marknader är ett avgörande steg i realiserandet av våra ambition - att dubblera Pauligs Tex Mex-affär. Samtidigt befäster vi vår position som kategoriledare, säger Rolf Ladau, CEO på Paulig.
Paulig är dock ingen nykomling på den österrikiska marknaden. Företagets varumärke Santa Maria har sålts i dagligvaruhandeln i Österrike sedan mitten av 1990-talet. Idag är det marknadsledande inom Tex Mex i landet.
- Vi har genom åren sett en fantastisk tillväxt inom Tex Mex i Österrike och landet är idag en av våra viktigaste exportmarknader. Med en egen organisation på plats ska vi tillsammans med våra kunder ytterligare utveckla och växa kategorin. Det finns en stor potential i att få fler österrikiska konsumenter att upptäcka de härliga smaker och stunder av gemenskap som Tex Mex erbjuder, säger Henrik Samuelson, SVP Paulig Scandinavia & Central Europe.