Fabriken i Saue, Estland, producerar kryddor, kryddblandningar och marinader för varumärket Santa Maria, till över 30 olika marknader.
“Den nya produktionslinjen för tomatbaserad salsa och såser är ett strategiskt steg för att öka vår tillväxt och stärka vår ställning som en ledare inom Tex Mex-kategorin i Europa. Efterfrågan på Tex Mex ökar över hela kontinenten, och vår nya linje gör att vi kan ta vara på nya möjligheter. Genom att flytta över en del av produktionen till den egna fabriken förbättrar vi vår förmåga att förnya och vidareutveckla kategorin, med samma höga standarder för kvalitet och välbekanta smaker”, säger Rolf Ladau, VD och koncernchef på Paulig.
"Våra salsor och såser är viktiga för våra kunder i Tex Mex-kategorin. Övergången till en salsaproduktion i egen regi säkerställer långsiktig stabilitet och ökar vår förmåga att introducera nya innovationer på marknaden. Fabrikens strategiska placering i Saue, Estland, erbjuder logistiska fördelar och underlättar en effektiv distribution till våra europeiska kunder, konsumenter och leverantörer”, sägerThomas Panteli, SVP, Supply Chain & Sourcing, Paulig.
Pauligs ambition är att bli ett av de snabbast växande livsmedelsbolagen i Europa och en hållbar föregångare i branschen. Företaget är verksamt i 13 länder och har 11 fabriker i sex länder. 2024 meddelade företaget att de planerar att öppna en ny Tex Mex- och snacksfabrik i Spanien år 2026.
Faktaruta om fabriken i Saue:
- Invigdes år 1993 som en av de första utländska investeringarna efter Estlands självständighet.
- Huvudsakliga produktkategorier: Santa Maria kryddor, kryddblandningar, marinader och salsasåser.
- Antal anställda: 60 personer.
- Produktionsvolym: Fler än 390 olika produkter från mer än 200 olika råvaror.
- Export: mer än 80 % av produktionen exporteras till utländska marknader.
För mer information kontakta:
Nils Sjöberg
Kommunikationschef Sverige
nils.sjoberg@paulig.com
+46 70 085 24 11
Om Paulig
Paulig är ett familjeägt mat- och dryckesföretag som utvecklar en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Paulig erbjuder allt som är gott: kaffe och drycker, Tex-Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick till cirka 1,2 miljarder euro 2023. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 olika länder som arbetar för syftet "For a life full of flavour" www.pauliggroup.com