I den nya organisationsstrukturen planerar Paulig att etablera geografiska affärsområden: Finland och Baltikum, Skandinavien och Centraleuropa samt Ryssland med omgivande länder. I planerna ingår också ett affärsområde för koncernens verksamhet inom EMV (handelns egna varumärken). Dessutom är intentionen att skapa centrala marknadsförings- och supply chain-organisationer för att säkerställa optimalt nyttjande av resurser inom koncernen.
– För att vi ska kunna nå vår fulla tillväxtpotential och behålla relevansen i en allt hårdare konkurrens avser vi att förändra vår organisationsstruktur och vårt arbetssätt. Med förändringarna vill vi skapa möjligheter att nå fler marknader med hela utbudet i Pauligs produktportfölj, säger Rolf Ladau, koncernchef i Paulig.
Den planerade verksamhetsmodellen kommer att skapa nya roller och ansvarsområden inom koncernen. Dessutom kommer vissa befintliga roller att försvinna på grund av överlappande ansvarsområden och nya arbetssätt. Av denna anledning har Paulig i dag initierat koncernöverskridande förhandlingar som påverkar tjänstemän inom hela företaget. Den förväntade minskningen i personalstyrka förväntas omfatta maximalt 120 tjänstemän i koncernen, varav 45 tjänstemän i Sverige.
Paulig har verksamhet i 13 länder i norra och centrala Europa, Baltikum, England och Ryssland. Omkring 58% av koncernens försäljning kommer från de nordiska länderna. Paulig har över 2 000 anställda, varav 1 250 jobbar som tjänstemän på koncernens olika marknader. Pauligs verksamhet är idag organiserad i divisioner utifrån kategorierna kaffe, mat och snacks.