Tanken med kryddmarknaden Taste by Santa Maria är att ge en upplevelse som är svår att få i matbutiken. I butiken är kryddofterna instängda i burkar eller påsar och möjligheten till provsmakning är oftast obefintlig. Det vill Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, ändra på genom att släppa både dofter och smaker fria tillsammans med mängder av aktiviteter, indelade i olika temaperioder.
Peppar & Chili blir det inledande temat där bland annat det mexikanska köket och pepparns historia står i centrum. Därefter kommer påsken med fokus på lamm och sill- och snapskryddning. Denna följs av ett grilltema där du bland annat får chansen att blanda din egen grillrubb. Två veckor ägnas därefter åt färska och torkade örter.
På plats i kryddmarknaden kommer du förutom inspiration och provsmakning kunna ta del av mindre kryddutbildningar tillsammans med Santa Maria-representanter. Här får du exempelvis lära dig om skillnaden på peppar och peppar, hur het världens hetaste chili verkligen är och hur de populäraste kryddorna och örterna odlas och skördas.
- Att gå förbi ett kryddstånd på en torgmarknad i Indien och att passera kryddhyllan i en svensk matbutik är två helt olika upplevelser. Att känna alla kryddofter och att ges möjligheten att provsmaka och uppleva skillnaderna mellan kryddor och kryddor är någonting som inspirerar och ger nya insikter. Det vill vi kunna erbjuda våra konsumenter, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig Foods.
För att ytterligare höja inspirationsnivån i kryddmarknaden kommer Svenska Kocklandslaget att finnas på plats utvalda lördagar och bland annat bjuda på smaksensationer. De delar också med sig av kunskap kring sensorik och spännande smakkombinationer. Vad sägs om kryddig vegansk sill till exempel?
Taste by Santa Maria är placerad utanför Ica Kvantum och Hemköp som är belägna på plan 0 i Mall of Scandinavia.