Paulig vill hålla jämna steg med utvecklingen inom livsmedelsbranschen och lära sig av startup-företag. Partnerskapet utgör en del av Pauligs strategi och ger det över 140-åriga familjeföretaget möjlighet att växa och snabbt lansera nya produkter både på den finska och den internationella marknaden. Investeringen i Mode Cold Brew förstärker ställningen för Pauligs Kaffe-division i Sverige, där Paulig bland annat är känt för sina starka varumärken Risenta och Santa Maria. Den senaste tiden har Paulig även börjat sälja den finska matinnovationen Pulled Oats™ på den svenska marknaden och lanserat sitt nya kaffekoncept This Cup Counts.
Kallbryggt kaffe har en enorm tillväxt på marknaderna i USA och Asien. Det senaste året har försäljningen på dessa marknader mer än fördubblats och kallbryggt kaffe hör idag till ett av de snabbast växande dryckessegmenten. I Finland införde Paulig kallbryggt kaffe som en del av Cafékulturen redan för två år sedan. Nu lanserar Paulig via Mode Cold Brew en kallbryggd kaffe i konsumentförpackning.
”Vi på Paulig vill följa med vår tid och erbjuda nya smaker vid sidan av våra älskade produktklassiker. Cold Brew eller kallbryggt kaffe och att leva hälsosamt är trender som ökar kraftigt hos oss och ute i världen sedan ett antal år tillbaka, och vi tror att det unika Mode Cold Brew kaffe är en produkt för framtiden. Själv blev jag särskilt förtjust i smaken, som är sammetslen jämfört med andra liknande drycker jag har smakat ute i världen”, berättar VD för Paulig-koncernens Kaffedivision Elisa Markula och fortsätter:
”Något som också har påverkat samarbetsbeslutet är att vi delar samma värderingar med Mode Cold Brew. Vi arbetar båda för en ljus framtid för kaffe. I vår verksamhet tar vi hänsyn till hela värdekedjan från böna till kopp. Därför är det fantastiskt att även Mode har förbundit sig till en hållbar utveckling. För varje såld flaska skänker Mode Cold Brew pengar till ett projekt i Afrika, som säkrar tillgången till rent dricksvatten i det område där Arabica-kaffebönorna i produkten kommer ifrån.”
Partnerskapet ger fart åt produktutvecklingen och produktens tillgänglighet
Mode Cold Brew startades 2016 av Fabian Wendt och Sean Eriksson. Med startkapital bidrog Avicii Music AB. Paulig äger i dag 51 procent av företaget och finns med i styrelsen. Mode Cold Brew kommer att fortsätta sin operativa verksamhet självständigt och entreprenörsdrivet även efter affären. Samarbetet med Paulig ger Mode Cold Brew en möjlighet att utöka sin verksamhet och få stöd till produktutveckling, kvalitetssäkring och ansvarsfullt inköp av kaffebönor. Paulig fungerar som distributör för Mode Cold Brew i Finland och Baltikum. I år kommer distributionen att förstärkas i Sverige, framför allt i Stockholmsregionen, där försäljningen av produkten har testats framgångsrikt under hösten 2017.
”Mode Cold Brew föddes ur viljan att städa upp i dryckesindustrin. Vi ville lansera en uppiggande kall dryck som smakar gott men varken innehåller socker, sötningsmedel eller kemiska tillsatser. Fruktiga och lena Mode Cold Brew kaffe som görs på afrikanska kaffebönor är idag mycket populär bland människor som utöver god smak uppskattar hälsa och naturliga livsmedel”, berättar VD för Mode Cold Brew Fabian Wendt.
”Jag ser fram emot allt som samarbetet för med sig. Jag tror att båda parter får möjlighet att lära sig nytt och utvecklas tillsammans. Det känns fantastiskt att genom samarbetet kunna utöka bolagets verksamhet och erbjuda vår cold brew till fler konsumenter”, fortsätter Wendt.
Mode Cold Brew smakar bäst kallt och on the go
I Sverige finns Mode Cold Brew-kaffet att köpa i glasflaskor (250 ml) i utvalda livsmedelsbutiker och på caféer. I Finland kan den uppfriskande premiumprodukten inledningsvis köpas på Paulig Kulma i Helsingfors, och på sommaren serveras Mode Cold Brew på konsumentevenemang samt utvalda restauranger och caféer.
Framställningsmetoden för Mode Cold Brew sker genom kallbryggning över natten, därmed ersätts värme med tid. Den färdiga kaffedrycken har låg syra och därmed framkommer en balanserat len och fräsch smak. En flaska innehåller 190 mg koffein och lämpar sig lika bra till frukost, som energidryck före träning eller som alkoholfritt alternativ vid sena nätter. Drycken bör drickas iskall.