4.6.2021 Artikel

Varumärken som förblir kända och älskade i 145 år är relativt få till antalet. Men Paulig har lyckats. Vd Rolf Ladau anser att det som gör Paulig unikt är hur företaget lever enligt sina värderingar. Värderingar som leder vägen framåt. Paulig är nu redo att göra de kommande 145 åren minst lika framgångsrika.

I maj firar Paulig sitt 145-årsjubileum. Det hela tog sin början år 1876 när Gustav Paulig, ursprungligen från Tyskland, startade ett företag för att importera utländska varor som kaffe och kryddor till sitt nya hemland, Finland.

Sedan 1876 har otaliga företag uppstått och försvunnit. Dagens omvärld kan verka nästan oigenkännlig i jämförelse med hur det såg ut för 145 år sedan. Och Paulig har inte bara förblivit framgångsrikt utan även hållit sina varumärken relevanta, kända och älskade av sina kunder. 145 år är längre än en livstid, så vad är det som har gjort Paulig så framgångsrikt?

Vd:n Rolf Ladau lyfter fram tre olika aspekter som Paulig fokuserar på – samtliga är knutna till företagets värderingar: grow together, strive for excellence och stay curious.

”Paulig är familjeägt och har värderingar som ofta syns hos ett familjeföretag. Det betyder framförallt att vi strävar efter en långsiktighet i framgång och tillväxt istället för kortsiktighet”, förklarar Rolf.

Paulig är familjeägt och har värderingar som ofta syns hos ett familjeföretag. Det betyder framförallt att vi strävar efter en långsiktighet i framgång och tillväxt istället för kortsiktighet”,

Paulig 145

 

1. Grow Together: Fokus på äkthet

Rolf Ladau började som vd på Paulig 2018. Han blev särskilt imponerade av det varma välkomnandet och känslan av samhörighet och medvetenheten om Pauligs värderingar, en upplevelse han delar med många.

"Många företag har värderingar som ser bra ut i PowerPoint, men Paulig har lyckats leva enligt sina värderingar. De vägleder både beslutsfattande och det dagliga arbetet. Och det bevisar att de verkligen har integrerats i företagskulturen".

Hur blev det så? Rolf berättar att Pauligs värderingar skapades tillsammans med medarbetarna. Därmed fick alla medarbetare ett intresse av att definiera dem och att leva enligt dem. Det formar också hur Paulig ser sig som en del av samhället. 

"Jag blev till exempel väldigt rörd när jag fick höra om Pauligs bidrag till barnsjukhusen i Finland både under och efter kriget", säger Rolf.

Under Fortsättningskriget betalade Paulig ut full lön till medarbetare som var vid fronten – i fem år. Efter kriget deltog Paulig i återuppbyggnadsarbetet genom att rosta kaffet till de specialpaket som levererades till bland andra skogshuggare.

På 40-talet samlade Paulig in 1,4 miljoner finska mark för att finansiera bygget av Finlands första barnsjukhus. På senare tid, under 2014, donerade Paulig 1,5 miljoner euro till bygget av det nya barnsjukhuset i Helsingfors.

2. Strive for Excellence: Fokus på medarbetarna

Paulig är en uppskattad arbetsgivare med mycket engagerade medarbetare. Uppskattningen speglas också i hur Rolf pratar om Pauligs medarbetare.

"Under 2019 förnyade vi vår verksamhetsmodell och organisationsstruktur helt och hållet. Bara ett år senare kom Covid-19. Det kunde lätt ha slutat i en katastrof, men det gjorde det inte – tack vare våra medarbetare. Även den helt nya organisationen kunde leva upp till sina löften och förbli mycket lönsam. Jag kan inte beskriva hur imponerad och tacksam jag är för allt det hårda arbete som våra medarbetare har gjort för att uppnå detta."

Trots att en del av Pauligs verksamhet är knuten till restauranger – en bransch som drabbades hårt av pandemin – behövde Paulig inte permittera några anställda. Istället arbetade ledningen tillsammans med de berörda medarbetarna för att hitta andra saker att fokusera på.

"Jag tror att medarbetare engagerar sig i företaget när de känner sig uppskattade. Istället för att bara kräva saker från dem behöver du ge dem de rätta verktygen för att utföra sitt arbete på bästa sätt".

3. Stay Curious: Fokus på kunder och omvärld

Det här visar sig genom att Paulig är mycket engagerade i samhället och särskilt sina kunder och konsumenter, istället för att enbart fokusera på sig själva.

Pauligs varumärkeslöfte – For a life full of flavor – återspeglar detta.

"För mig handlar For a life full of flavor om att sträva efter att skapa minnesvärda upplevelser i en till synes tråkig vardag. Det är ögonblicket då du sätter dig ner för en kopp kaffe med en vän eller när du äter fredagstacos med familjen. Livet sker här och nu. Dessa små, viktiga ögonblick stannar hos dig resten av livet", säger Rolf.

Pauligs ambition att förstå samhället har också gjort att företaget kunnat förutse förändringar i konsumentbeteenden under årens lopp.

Just nu skapar Rolf och hans ledningsgrupp den grund som Paulig kan bygga vidare på och fortsätta nå framgång med de kommande 145 åren. Organisationens omstrukturering samt digitaliserings- och e-handelsprogram utgör en stor del av detta, men även hållbarhet, där Paulig är fast beslutna om att bli en föregångare inom branschen.

"Både våra ägare och konsumenter förväntar sig ett hållbart företag. Vi har arbetat hårt med detta och kan redan se resultat. Paulig är till exempel det första mat- och dryckesföretaget i Finland – och ett av få i Europa – med klimatmål som godkänts av Science Based Targets-initiativet”, berättar Rolf.

Om 145 år är det år 2166. Tiden får utvisa hur världen ser ut år 2166, men det är mycket troligt att hållbarhet är en viktig del av varje framgångsrik verksamhet. Och Paulig – då med största sannolikhet ett framgångsrikt och blomstrande företag – har redan engagerat sina medarbetare i planeringen för de kommande 145 åren.

Rolf

Karriär: Rolf studerade företagsadministration med internationell marknadsföring som huvudämne vid Åbo School of Economics. Han berättar att han valde sitt huvudämnet eftersom han alltid en idé om att flytta utomlands och tänkte att det kunde vara ett steg på vägen. Det var det. Kort efter studierna blev han erbjuden att arbeta för Kellogg’s i Danmark. Därefter arbetade han i flera olika länder, som Schweiz och USA, för stora, globala FMCG-företag som The Coca-Cola Company och Gillette. Innan han kom till Paulig 2018 var han vd för Fazer Confectionery.

Familj och hobby: Rolf är gift och har två söner. Hans två stora hobbyer är sport – i synnerhet inomhuscykling – och gamla Volkswagen-bilar. Han har fortfarande kvar sin andra bil, en bubbla, och en folkabuss som passar perfekt för sommarutflykter. 

Den senaste boken du läste: 12th Man av Astrid Karlsen Scott. Rolf föredrar facklitteratur. Den här boken handlar om det norska motståndet vid ockupationen under andra världskriget.