31.3.2023 Tiedote
Vuonna 2022 Pauligin liikevaihto kasvoi 14 prosenttia ja ylitti ensimmäistä kertaa miljardi euroa.  Liikevaihdon kasvun takana olivat hinnankorotukset ja innovatiivisen espanjalaisen snacks-tuotteiden valmistajan Livenin ostaminen. Liiketoiminnan kannattavuutta kuitenkin heikensi raaka-aine-, energia- ja kuljetuskustannusten sekä muiden kulujen maailmanlaajuinen nousu, jota Ukrainan sota kiihdytti entisestään. 

Vertailukelpoinen liikevoitto oli 44,2 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2021 oli 95,3 miljoonaa euroa. Merkittävin syy vertailukelpoisen liikevoiton laskuun oli raakakahvin hinnan huomattava nousu. IFRS:n mukainen liikevoitto oli 5,8 miljoonaa euroa sisältäen osakkuusyhtiön (FUCHS) osakkeiden alaskirjauksen sekä vetäytymisen Venäjältä. Lisäksi rahoitussijoitusten heikko kehitys vaikutti negatiivisesti tilikauden tulokseen, joka oli -19,9 miljoonaa euroa.  

Avainluvut 2022 

  • Pauligin liikevaihto oli 1 105,5 miljoonaa euroa (966,3)   
  • Kokonaisliikevaihdosta 52 (54) prosenttia tuli Pohjoismaista ja 48 (46) prosenttia muista maista   
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 44,2  miljoonaa euroa (95,3) eli 4,0 prosenttia liikevaihdosta  (9,9) 
  • IFRS:n mukainen liikevoitto oli 5,8 miljoonaa euroa (95,3) 
  • Tilikauden tulos oli -19,9 miljoonaa euroa (85,3) 

Vuosi 2022 oli Pauligille monin tavoin historiallinen. Yhtiön liikevaihto ylitti ensimmäisen kerran miljardi euroa, ostimme ja myimme liiketoimintoja, ja myrskyisästä vuodesta huolimatta avasimme uuden tehtaan Belgiaan. Vaikka liikevaihtomme kasvoi merkittävästi useiden hinnankorotusten myötä, maailmanlaajuinen kustannusinflaatio laski kannattavuuttamme edelliseen vuoteen verrattuna. Jatkamme kasvun edistämistä ja odotamme sekä liikevaihdon että kannattavuuden paranevan vuonna 2023”, kertoo Pauligin toimitusjohtaja Rolf Ladau

Paulig osti innovatiivisen espanjalaisen snacks-tuotteiden valmistajan Livenin vauhdittaakseen kasvua Tex Mex- ja snacks-tuotekategorioissa Euroopassa. Paulig avasi myös uuden tortillatehtaan Belgiaan vahvistamaan asemaansa Tex Mexin markkinajohtajana Euroopassa. 

Lisäksi Paulig myi Gold&Green-tuotemerkin, siihen liittyvän aineettoman omaisuuden sekä sen tutkimus- ja kehitystoiminnan. Ukrainan sodan syttymisenjälkeen Paulig teki strategisen päätöksen vetäytyä Venäjän markkinoilta. Venäjän toimintojen myynti saatiin päätökseen toukokuussa.  

Vahvaa kasvua Tex Mex -kategoriassa 

Tex Mex -kategorian myynti kasvoi 10,2 prosenttia vuonna 2022. Pauligin tavoitteena on Euroopan Tex Mex -liiketoiminnan kaksinkertaistaminen. Uusi tortillatehdas Belgiassa ja Livenin yritysosto vahvistavat Pauligin asemaa Tex Mex -tuotteiden markkinajohtajana Euroopassa ja tukevat kasvua snacking-kategoriassa.  

Kahvikategoriassa Pauligin myynti kasvoi 16,4 prosenttia. Paulig jatkoi innovointia ja lanseerasi tuoteuutuuksia. Lisäksi Paulig Mundo -kahvit saivat hiilineutraaliudesta kertovan CarbonNeutral-sertifikaatin ensimmäisinä Paulig-tuotteina. Suomessa ja Baltiassa kahvin kokonaismyynti jäi edellisvuotta pienemmiksi, mikä johtui erityisesti kahvikategorian haastavasta markkinatilanteesta ja korkeasta inflaatiosta. 

Maustekategorian myynti oli odotusten mukainen. 

Monia saavutuksia vastuullisuudessa 

Vuonna 2022 Paulig edistyi merkittävästi YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin perustuvien kunnianhimoisten vastuullisuustavoitteidensa saavuttamisessa. Yrityksen tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä vähentää omien toimintojensa kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosenttia ja arvoketjunsa päästöjä 50 prosenttia verrattuna vuoden 2018 lähtötasoon.  

Paulig laajensi ilmastotyötään hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi arvoketjussa. Paulig jatkoi yhteistyötään Lantmännenin kanssa vehnän ilmastovaikutusten vähentämiseksi Ruotsissa. Vuonna 2022 kahvin alkuperämaissa aloitettiin uusia ilmastoprojekteja vastuullisempien viljelymenetelmien edistämiseksi. Hankkeet toteutetaan yhteistyössä Pauligin kumppanien ja kahvinviljelijöiden kanssa. 

Omassa toiminnassaan Paulig keskittyi hiilineutraaliuden saavuttamiseen. Vuoden 2022 lopussa seitsemällä Pauligin yhdestätoista tehtaasta oli rakennuksen hiilineutraaliudesta kertova CarbonNeutral®-sertifikaatti. Paulig on vähentänyt oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 18,5 prosenttia vuoden 2018 lähtötasosta. 

Pauligin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä 70 prosenttia yhtiön liikevaihdosta tulee ihmisten ja maapallon terveyttä ja hyvinvointia edistävistä tuotteista ja palveluista. Tämän tavoitteen mukaisesti Paulig julkaisi vuoden 2022 alussa viitekehyksen ravitsemustavoitteilleen. Se perustuu Nutri-Score-ravintoarvomerkintään ja Pauligin tuotevalikoima on arvioitu sen perusteella. Ravitsemusviitekehys on integroitu Pauligin tuotekehitys- ja innovaatioprosesseihin. Vuonna 2022 Paulig alkoi kehittää koko yhtiön laajuista ihmisoikeuksien due diligence -prosessia, jonka tavoitteena on varmistaa ihmisoikeuksien toteutuminen yhtiön kaikissa toiminnoissa ja koko arvoketjussa. 

Pauligin vuosikertomus, joka sisältää tilinpäätöksen ja vastuullisuusraportin on julkaistu 31.3.2023. Vastuullisuusraportti on julkaistu englanniksi. 

Linkit: Pauligin vuosikertomus 2022

Lisätietoja: 
Anu-Maaria Vaalama   
Viestinnästä ja yritysbrändistä vastaava johtaja    
anu-maaria.vaalama@paulig.com 
+358 40 766 78 34    

Pauligista  

Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco ja Zanuy. Vuonna 2022 Pauligin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja konsernin palveluksessa on 2 300 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.  www.pauliggroup.com   

Lataa korkearesoluutiokuvat