Suvi Hovikari, Brand Manager för Pauligs kalla drycker, vet tillsammans med sitt team hur mångsidigt kaffe är som råvara. Omkring kaffe kan man uppfinna de mest olika slags drycker. Hennes team har som uppgift att utveckla nya kalla drycker och att identifiera ändrade behov, särskilt hos den yngre målgruppen. ”Vi vill framför allt erbjuda konsumenterna äkta smaker i form av produktkoncept för nya, intressanta kalla drycker.”
Kallt kaffe är en globalt växande trend som redan i flera år har synts på de internationella kaffefestivalerna. Det svarar mot konsumenternas ökande behov av att hitta nya upplevelser samt hälsosammare och naturliga energikällor.
”Särskilt cold brew, det vill säga kallbryggt kaffe, har fascinerat människorna tack vare sin mjuka och nyansrika smak och har ökat antalet lanserade nyheter i den här kategorin”, berättar Suvi Hovikari, Brand Manager för Pauligs kalla drycker.
Med metoden cold brew bryggs kaffet länge, alltså över natten eller över åtta timmar i kallt vatten. På detta sätt får kaffet en aromrik smak med låg syra. Dryckens naturligt något söta smak har gjort det möjligt att tillsätta mindre socker i cold brew-kaffedryckerna.
”Den friska, kalla cold brew-kaffedrycken piggar även upp tack vare det naturliga koffein den innehåller och den goda smaken har inspirerat oss till att utveckla produkter även inom läsksegmentet”, berättar Hovikari.
Välfärdstrenden, konsumenternas aktiva livsstil och de nya vindarna inom kaffekulturen har även inverkat på Pauligs intresse för att utvidga sitt produkturval till kalla drycker. Med Paulig Cold Brew-konceptet har kaféer och restauranger redan under de senaste fyra åren kunnat brygga sitt eget cold brew-kaffe. De senaste två åren har konceptet även omfattat te bryggt med cold brew-metoden.
Cold Brew-konceptet, som år efter år har blivit allt populärare, och möjligheten att modifiera dryckerna till olika slags drinkar har skapat grunden för de Cold Brew Sparkling-drycker som lanserades på marknaden i mars.
”I de här nya dryckerna, som du hittar i affärens läskhyllor, kombineras på ett intressant sätt kaffe och te med juice och lätt sötat, kolsyrat vatten och erbjuder ett friskt alternativ när du är törstig och behöver piggas upp. I dryckerna kombineras nyttan från flera dryckeskategorier – det friska hos juice och kolsyrat vatten och den uppiggande effekten hos cold brew-kaffe och te.”
Att bygga upp ett produktkoncept kräver övergripande kunnande
I Pauligs miniteam för kalla drycker ingår, förutom Hovikari, även Mari Outinen-Lahti från NPD, Ulrika Kotimäki från försäljningsenheten och Tapio Hyvönen från inköpsenheten. Det är nödvändigt att olika funktioner deltar i teamet, eftersom de kalla dryckerna utvecklas och produceras tillsammans med olika samarbetsparter. Flaskan för Sparkling-produktserien har utvecklats enkom för denna produkt och man har tagit hänsyn till konsumenternas intresse för mindre storlekar och eleganta flaskmodeller. De kolsyrade dryckerna tillverkas i Finland.
Uppbyggandet av nya koncept utgår från att man förstår de nya dryckestrenderna och konsumenternas synvinklar.
”Att skapa själva produktkonceptet är en fortlöpande iteration och kräver starkt engagemang av hela teamet. Vi får massor av inspiration i innovationsarbetet från varandras olika tips och idéer. Vårt team är som ett eget litet företag inuti ett större företag – och gemenskapsandan utgör den absoluta kärnan i innovationer”, berättar Hovikari.
Balanserande arbetsgemenskap
Hovikari upplever sitt arbete som en fantastisk motvikt till vardagen i en barnfamilj.
”Jag har barn som är fem och åtta år och som ser till att det är full fart hemma. I mitt arbete får jag åter själv bygga upp min tidtabell och utveckla mig själv omgiven av medarbetare med toppkompetens.”
”Det bästa med mitt arbete är goda arbetskamrater, med vilka jag öppet kan dela med mig av både framgångar och misslyckanden – och naturligtvis gott kaffe! På morgnarna ser jag verkligen fram emot en kopp Paulig Café Parisien när jag kommer till rosteriet. På så sätt får jag en mjuk start på dagen.”
Suvi Hovikari
- Arbete: Brand Manager för Pauligs kalla drycker
- Karriär: Suvi Hovikari har arbetat hos Paulig i över tio år med olika kaffevarumärken och som marknadsföringschef för Santa Maria Finland. Innan hon kom till Paulig jobbade hon bland annat hos Nissan och Valio med uppgifter inom kundtjänst och varumärkesreklam.
- Motto: ”Great things never come from comfort zones.” Det viktigaste i mitt arbete är en stark tro på det jag gör. Man måste ta risker för att skapa något nytt.
- Fritidsintressen: ”Jag tillbringar det mesta av min fritid med barn och hem. När jag får tid för mig själv försöker jag motionera och träffa mina vänner.”