K-ryhmä ja Paulig tekevät yhteistyötä kestävän kahvin viljelyn puolesta. Lokakuussa käynnistettiin uusi hanke, jossa K-kauppojen asiakkaat kutsuttiin tekemään vastuullisia valintoja kahvihyllyllä ja poimimaan ostoskoreihin Pauligin Rainforest Alliance- tai UTZ-sertifioituja kaupunkikahvipakkauksia. Nyt käynnissä olevan keräilykampanjan tavoitteena on istuttaa 70 000 uutta kahvipuuta Nicaraguaan Pauligin kumppanuustiloille ja sitä kautta tukea niin viljelijöiden elinkeinoa kuin luonnon monimuotoisuuttakin.
Ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt ovat yksi suurimmista uhkista kahvin saatavuudelle tulevaisuudessa. Ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuus puhuttavat myös K-ryhmän asiakkaita. K-ryhmän kyselytutkimuksen* mukaan 76 prosenttia kuluttajista kertoo, että ympäristövastuuseen liittyvät asiat vaikuttavat myös ostopäätöksiin.
”Ilmastonmuutos ja luontokato ovat suuria haasteita ja niitä on mahdotonta taklata yksin. Kestävä tulevaisuus rakennetaan yhteistyössä ja siksi olemme halunneet omassa ilmastotyössämme laajentaa painopistettä omista toiminnoistamme myös koko arvoketjuun ja katsoa, mitä konkreettisia tekoja voimme tehdä. Pauligin kanssa olemme kehittäneet toimitusketjun vastuullisuutta ja tuoneet asiakkaillemme tarjolle kestävää kahvinviljelyä edistäviä tuotteita”, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
”Vastuullisen kahvivalinnan vaikutukset ulottuvat aina alkuperämaahan asti. Nyt käynnissä oleva yhteistyö on ainutlaatuinen ja tukee kahvinviljelijöitä monella tavalla. Uusien kahvipuiden istuttaminen on elintärkeää tilojen tulevaisuuden ja kannattavuuden kannalta. Varjopuita istuttamalla voimme taas parantaa luonnon monimuotoisuutta ja lisätä hiilinieluja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Varjopuut parantavat myös maaperän laatua sekä hillitsevät eroosiota ja veden haihtumista viljelmiltä”, Pauligin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Lea Rankinen kertoo yhteistyön vaikutuksista alkuperämaissa.
K-Citymarket Ruoholahden kauppias Tero Huhtala on Pauligin sparraajakauppias ja hän on huomannut yli 30 vuotta kestäneen kauppiasuransa aikana muutoksen kahvikategoriassa ja kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
”Kahvivalikoimat ovat monipuolistuneet vuosien varrella ja valinnan varaa on. Tänä päivänä ihmiset haluavat nauttia kahvin hyvällä omalla tunnolla. Kaupan kahvihyllyllä tehtävällä valinnalla on merkitystä. Asiakkaamme haluavat tietää ostamiensa tuotteidensa alkuperän ja sen missä ja miten kahvi on valmistettu. Tuotteen ensiluokkainen laatu, sen vastuullinen valmistustapa ja kestävän kehityksen tukeminen aina raaka-aineen alkuperämaassa ovat avainasemassa ja luovat tuotteelle oikeasti lisäarvoa ja ostovoimaa”, kertoo kauppias Tero Huhtala.
Kaupunkikahvit tulivat kauppias Tero Huhtalan aamiaispöytään jo 1980-luvulla, matkustelun inspiroimana: ”Päiväni ei käynnisty ilman Pauligin Café Parisiennea. Siinä yhdistyy nautinto, muistot ja hyvä jälkimaku.”
Vastuullisuus ohjaa myös kauppiaan jokapäiväisiä ostopäätöksiä. Kahvitauolla tuumataan yrityksen toimintaa ja tehdään myös tuotetilauksia: on tärkeää, että tuotteita tilataan myyntiin juuri oikea määrä, jotta ei tule turhaa ruokahävikkiä. Ruokahävikin välttämiseksi yli 90 % K-ruokakauppiaista lahjoittaa lähellä viimeistä myyntipäivää oleva ruokaa paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka jakavat sen ruoka-apuna sitä tarvitseville. Myös Pauligilla kiinnitetään ruokahävikkiin huomiota. Tuotannossa syntyvä kahvihävikki ohjataan kiertotaloushankkeiden kautta mm. kosmetiikkateollisuuden raaka-aineeksi. Lisäksi Paulig kannustaa Ruokahävikkilaskurinsa kautta kaikkia nauttimaan keitetty kahvi viimeiseen pisaraan asti.
Kuinka vastuullisuus näkyy ostoskorissa?
K-kauppojen asiakkaat ovat lähteneet hienosti mukaan Kansainvälisenä kahvipäivänä eli 1.10.2021 käynnistyneeseen kampanjaan ja tuhansia keräilypasseja on jo käytössä. Keräilykampanjassa ostamalla kuusi pakettia Pauligin Rainforest Alliance- tai UTZ-sertifioitua kaupunkikahvia, saa seitsemännen kahvipaketin ilmaiseksi ja osallistuu samalla uusien kahvipuiden istuttamiseen Nicaraguassa.
Keräilykampanja on voimassa K-ruokakaupoissa 31.12.2021 asti, ja tuotteiden lunastus on mahdollista 31.1.2022 asti. Lisätietoja kampanjasta tästä.
Lähde: K-Kylä-tutkimus kesäkuu 2021