Pauligin Out-of-Home-liiketoimintayksikön kenttämyyntipäällikkö Pasi Jokinen ihastui ruoanlaittoon jo pienenä poikana. Ruoan funktio ihmisten elämässä on muuttunut vuosikymmenien saatossa suuresti. Ennen ruoka oli ihmisille energianlähde, nyt se tuo ihmisille ennen kaikkea nautintoa ja sisältöä elämään. ”Ruoka on aina ollut mun juttuni – on mahtava saada tehdä Pauligilla sen parissa työtä ja auttaa ihmisiä syömään paremmalta maistuvaa ruokaa.”
”Puuro!” huudahtaa Pauligin OOH-liiketoimintayksikön kenttämyyntipäällikkö Pasi Jokinen. Häneltä on juuri kysytty, mikä on ensimmäinen asia, joka tulee mieleen suomalaisesta ruokakulttuurista. Puuro on hänen mukaansa hyvin ”suomalainen juttu”. Köyhälle kansallemme ruoka merkitsi pitkään ennen kaikkea energian saamista. Viljaa oli paljon saatavilla ja sitä oli helppo säilöä.
Suomalainen ruokakulttuuri on saanut vaikutteita niin idästä kuin lännestäkin.
”Aluksi etenkin itänaapurin vaikutuksen mukaisesti Suomessa on säilötty kaaleja ja juureksia, hapatettu ja suolattu. Mausteita on käytetty perinteisesti vähän – suolaa muidenkin mausteiden edestä”, Jokinen kertoo.
Länsinaapurista Ruotsista ovat taas tulleet janssoninkiusaus, lihapullat, graavilohet ja sillit. Mutta on suomalaisilla omiakin perinneherkkuja, kuten mämmi, ohraryynipuuro, nyrkkirieska ja poronkäristys. Kaikki luonnon antimet, kuten marjat, sienet, riista ja juuret, ovat olleet suomalaisessa ruokakulttuurissa perinteisesti tärkeitä.
Ruotsin ja Venäjän vallan aikoina Suomessa oli hyvin vähän ylimystöä, joka otti vaikutteita Keski-Euroopasta ja toi Suomeen kalliita raaka-aineita. Vaikutukset jäivät siksi tavallisen kansan parissa vähäisiksi.
Kaiken kaikkiaan suomalainen ruokakulttuuri on todella nuori.
”1940-luvulla meillä oli vielä pula-aika. Nykyisin taas vallitsee yltäkylläisyys. Ihmiset omaksuvat uusia asioita paljon helpommin. Koska ruokakulttuurimme on niin nuori, se ei aseta meille myöskään tiukkoja rajoja. Etiketistä saa lipsua eikä sitä katsota niin pahalla.”
Ruoka tuo sisältöä elämään
Jokinen itse ihastui ruoanlaittoon jo aivan pienenä lapsena. Oma äiti myös kannusti kokkaamaan.
”Meitä oli kaksi veljestä ja äiti opetti meitä oikeasti ruoanlaiton saloihin, vaikka 70-luvulla poikia ei yleisesti kasvatettu tekemään ruokaa”, Jokinen kertoo.
Intohimo on pitänyt otteessaan useita vuosikymmeniä. Jokisen on helppo ymmärtää, miksi ruoka kiinnostaa tänä päivänä ihmisiä niin paljon.
”Aina ruoka on kiinnostanut ihmisiä, mutta eri aikoina aivan eri syistä. Ennen ruoka piti ihmiset elossa. Enää ruoka ei ole vaan energiaa, vaan se tuo sisältöä ja nautintoa elämään. Siihen liittyy myös paljon yhteiskunnallisia asioita, kuten ympäristö ja kestävä kehitys. Ihmiset tiedostavat nykyisin paljon paremmin, mitä syövät. Olemme saaneet ympäri maailman uusia makuja, kaikki uusi kiinnostaa meitä. En kerta kaikkiaan löydä yhtään syytä, miksi ruoka ei innostaisi ihmisiä”, Jokinen sanoo ja hymyilee.
Rehelliset ronskit raaka-aineet ja kausiluonteisuus puhuttelevat häntä itseään suomalaisessa ruokakulttuurissa.
”Kesällä meillä on tarjolla melkein mitä vaan ja talvella ei oikein mitään, paitsi tuontitavarana. Vanhasta kulttuurista kumpuaa, että pystymme kuitenkin säilömään kesäherkut. Tämä on minusta makeeta. Tykkään suomalaisen ruokakulttuurin konstailemattomuudesta – kunnon antimet ja selkeät maut.”
Kielileikettä ja ranskanleipää – tärkein makumuistoni
Kun Jokiselta kysytään tärkeintä ruokamuistoa, sukelletaan hänen lapsuuteensa ja vuoteen 1978. Tuolloin 7-vuotias Pasi oli isänsä kanssa Helsingin Jäähallissa seuraamassa nuorten jääkiekon EM-finaalia, jossa vastakkain olivat Suomi ja Neuvostoliitto. Suomi voitti ottelun jatkoajalla 6–5. Ratkaisevan maalin laukaisi nuori huippulupaus nimeltään Jari Kurri.
Tuohon aikaan jäähalleissa oli kyllä myynnissä lihapiirakoita ja nakkeja, mutta yleinen tapa oli ottaa mukaan omat eväät. Jokiset olivat pakanneet mukaan kuumaa kaakaota sekä ranskanleipää, jonka päälle oli laitettu itse valmistettua kielileikettä ja piparjuuriraastetta.
”Tämä makumuisto on minulle edelleen hyvin vahva. Muistan tilanteen todella hyvin. Makumuistot ovat ihmisille hyvin voimakkaita ja auttavat palaamaan menneisiin tapahtumiin. Puhumme makumuistoista paljon myös asiakkaidemme kanssa. Maku palauttaa muistoja.”
Ruokatrendeistä puhuttaessa Jokinen käyttää mielellään sanaa ”ruokaseikkailu”. Siihen liittyvät uuden maailman maut, yhteisöllisyys, kokemuksellisuus, mausteet ja maustaminen, jotka kaikki ovat hyvin lähellä Jokisen sydäntä. Elämyksellisyys ja kokemuksellisuus kiinnostavat häntä, ja tämä näkyy myös hänen työssään.
”Meiltä pyydetään usein apua, miten saada ruoka maistumaan paremmalta. Tämä on Pauligille upea mahdollisuus, jota ruokaseikkailu on minusta hyvä sana kuvaamaan. Nykyisin ei tarvitse matkustaa kauas kokeakseen rikkaita, yllättäviä makumaailmoja – kiinnostus uutta kohtaan riittää. ”
Paulig auttaa ihmisiä syömään maistuvaa ruokaa
Entä mikä tekee Jokisen mielestä hänen työstään merkityksellistä?
”Tavoitteisiin pääseminen yhdessä asiakkaiden kanssa tuo mahtavan onnistumisen tunteen. On hienoa pystyä tuottamaan lisäarvoa asiakkaalle ja auttaa heitä menestymään entistä paremmin. Lisäksi ruoka on todella aina ollut mun juttuni – on upeaa saada tehdä sen parissa työtä. Pauligilla on uskomattoman hienot tuotteet ja brändit. Saan olla makujen tutkimusmatkailija ja työlläni saan ihmiset syömään paremmalta maistuvaa ruokaa. Voinko enää pyytää enempää.”
Jokisen yksi omista suosikkiresepteistä etenkin kesällä on Jamaican jerk chicken adobo-kastikkeella. Lisukkeeksi hän valitsee uudet perunat.
”Kana maustetaan Jamaican jerkillä ja suditaan öljyllä. Tämän jälkeen sen annetaan maustua noin tunnin ja grillataan hiilillä. Karibialaistyyppinen adobo-kastike löytyy Santa Marian valikoimasta valmiina. Perunat keitetään melkein kypsiksi ja maustetaan basilika–tomaatti–öljy-seoksella ja grillataan halsterissa.”
Pasi Jokinen
- Työ: Pauligin OOH-liiketoimintayksikön kenttämyyntipäällikkö
- Ura: Porvoon ravintolakoulusta valmistunut Pasi Jokinen on työskennellyt nykyisessä työssään kenttämyyntipäällikkönä kesäkuun 2019 alusta lähtien. Tätä ennen hän työskenteli lähes viisi vuotta Pauligin Santa Maria -brändin ruokapalvelun myyntipäällikkönä. Uransa aikana hän työskennellyt useissa eri ravintoloissa kokkina sekä erilaisissa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä elintarvikealalla.
- Harrastukset: ”Meillä on vajaan vuoden ikäinen coton de tuléar -rotuinen koiranpentu. Lisäksi minulla on vuoden 1968 Kuplavolkkari, jota rassailen ja jolla ajelen. Sitten on ruoka, joka on minulle sekä työ että harrastus.”
- Mitä viet tuliaisiksi Suomesta ulkomaille? ”Ruisleipää ja salmiakkia – en koskaan esimerkiksi mämmiä.”
Katso alla näkyvä video tammikuussa 2019 järjestetystä Paulig Kokkikoulusta, jossa Pasi vei muiden pauligilaisten kanssa Kokkikoulun osallistujat makumatkalle.
Lue myös:
Enemmän maustetta, enemmän väriä!
Paljon perunaa!
Thai-ruoasta taco-vallankumoukseen
Siirtolaisuus muokkaa makumaailmoja
Perinneresepteistä tuli muotia
10.10.2019